Guds rättfärdighet uppenbaras! – del 2 – Rom 3:21-28

För att ytterligare förklara vad Kristi kors betyder för oss som människor så använder Paulus ytterligare en bild. Bilden är hämtad från det gammaltestamentliga templet. Där fanns flera olika rum och det allra innersta var förbjudet område för alla utom för översteprästen en gång om året. I detta rum fanns arken, den kista som innehöll budtavlorna. Ovanpå arken fanns ett utrymme som kallas för nådastolen. Det var ett tomt utrymme omgivet av änglaskulpturer. Denna plats ansågs vara den mest heliga. Här uppenbarades Guds härlighet för människorna och på denna plats stänktes blod från offerdjur för att ge människorna förlåtelse. Nu säger Paulus om Jesus:

Gud har låtit hans blod bli ett försoningsoffer [nådastol] för dem som tror. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han förut hade lämnat synderna ostraffade, under uppskovets tid. I vår egen tid ville han visa sin rättfärdighet: att han är rättfärdig och gör den rättfärdig som tror på Jesus.

Jämför Folkbibelns översättning: Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. 

I texten skiljer Paulus på Uppskovets tid och vår egen tid. Han förklarar det som två olika tidsåldrar. Som två olika paradigm. Och skiljelinjen går vid korset. När Gud ställde fram Kristus som en nådastol då förändrades allt. Då dömdes synden rättmätigt och vi blev frikända. Då upprättade Gud själv en plats för försoning och liv. En plats där man kan ta emot nåd. En plats där hans närvaro är total. Kristi kors.

Skillnaden mellan uppskovets tid och vår tid kan vi spalta så här:

Uppskovets tid

  • Alla har syndat
  • Ingen härlighet
  • Ingen åtskillnad
  • Synden ostraffad

Vår tid

  • Rättfärdighet från Gud
  • Rättfärdiga genom tro
  • Ingen förtjänst
  • Friköpta

Vilken skillnad! Och så konstaterar Paulus: Vad blir då kvar av vår stolthet? Ingenting! I jämförelse med den rättfärdighet som Gud har uppenbarat finns inget kvar av egen stolthet, egna meriter, egen rättfärdighet. Och inte heller någon anledning att stanna kvar i orättfärdighet och synd. Nu finns en helt ny värld att kliva in i. Ett nytt livsrum att leva i. En ny lag att leva efter En ny identitet att upptäcka.

Detta inlägg publicerades i Romarbrevet, Romarbrevet kapitel 1-3. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s